Osnovna šola Vransko-Tabor

"Znanje je zaklad, ki povsod spremlja svojega lastnika." (Kitajski pregovor)

Vransko 23

3305 Vransko

03 703 23 70

Znanje je zaklad, ki povsod spremlja svojega lastnika. (Kitajski pregovor)

DEKD – Redka in dragocena znanja, spretnosti in poklici v občini Vransko

Letos smo se v okviru DEKD osredotočili na znanja, spretnosti in poklice, ki zamirajo in jih je treba negovati. Povabili smo naše sokrajane, ki so radi prenesli svoja znanja in spretnosti na mlajše rodove. Na obeh šolah smo gostili kar 23 gostov.

Bolj podrobno pa smo spoznali tudi poklic lončarja. https://clipchamp.com/watch/L4RQS6I8tZe

V 1. a so kosili in klepali koso. Gospod Janez Jerman nam je predstavil, kako je nekoč potekala košnja trave s koso. Spoznali smo pripomočke za klepanje in brušenje ter si ogledali demonstracijo košnje.

Kasneje so se tudi učenci preizkusili v klepanju kosišča, izdelali so si koso in nadeli zlikan predpasnik. Morda jim bo uspelo tudi pokositi…

Za konec so z ogljem narisali orodje, potrebno za spravilo sena ter si ogledali posnetek o spravilu sena nekoč. Maja Jerman in Nataša Pečovnik

V četrtek, 5. 10. 2023 sta nas v 2. a razredu obiskali Stanislava Lebeničnik in Katica Pikl, ki sta nam predstavili postopke izdelovanja različnih rož iz krep papirja. Učenci so razvijali svoje ročne spretnosti z izdelovanjem rož. Bili so zelo visoko motivirani za delo, postavljali so vprašanja, iskali rešitve in bili zelo vztrajni pri svojem delu. Naučili so se izdelovati vrtnice, marjetice in nageljne.

Nataša Romih

V četrtek, 5. 10. 2023, smo imeli kulturni dan z naslovom Redka in dragocena znanja, spretnosti  in poklici. 1. šolsko uro smo si ogledali filmček, na katerem je bila predstavljena obrt lončarstva.

Po ogledu nas je v 3.a obiskala gospa Marja Košec, ki nas je z zanimivimi zgodbami popeljala v življenje nekoč. Ravno to, kako so otroci včasih šli zgodaj od doma s trebuhom za kruhom, je bila naša iztočnica za nadaljevanje dela. Učenci so si najprej iz blaga z vzorčastim motivom izrezali sovice. Gospa Marja je učencem na kos blaga z buciko pripela sovico, ki so s  šivanjem prišili. To je večini učencev predstavljalo velik izziv, saj se večinoma s tem delom v življenju še niso srečali. Kos blaga so obogatili s šivanjem gumbov. Iz tako zašitega kosa blaga smo na leskovo vejo naredili culo za na rame. V culo jim je gospa naložila suho sadje in kose kruha iz krušne peči.

Učenci so zelo uživali in prihod gospe Košec je bila res popestritev.

Danika DOLINŠEK

V 3. b razredu so pletli zapestnice in kvačkali

Kulturnega dne sem se zelo veselila. Najprej smo delali zapestnice. Pri tem delu sem zelo uživala. Nato smo nadaljevali s kvačkanjem. Pri tem sem razmišljala, kako bom gibala s prsti. Nato smo prepletali 3 različne volne in si naredili drugo zapestnico. Pri interesni dejavnosti ROČNA DELA smo drugošolce učili plesti zapestnico. (Daša Petrič, 3. b)

Danes smo imeli cel dan ročne dejavnosti. Najprej smo si naredili pripomoček za pletenje zapestnice. Z njim smo si lahko ustvarili zapestnico iz sedmih različnih barv trakov. Po malici smo dokončali zapestnice in se začeli z učenjem kvačkanja. Nisem znala, moram še vaditi. Na koncu smo delali še eno zapestnico z vozlanjem.  (Naja Kapus 3. b)

Lejla Jahjefendić

Danes smo delali lonce. Zelo mi je bilo všeč, da smo lahko delali lonce na vretenu. Uspelo mi je narediti lep lonec. Ugotovila sem, da ni tako lahko, kot sem mislila. (Taisiia Tyutyunnyk)

V 6. a so si šli ogledat lončarstvo Buser iz Prožinske vasi v Štorah.

Vodil jih je lončar Franc Buser, ki je predstavil svoje rodovno deblo in da se v družini ukvarjajo z lončarstvo že 230 let. Opisal je kako težka je bila izdelava loncev nekoč, ter pokazal vreteno na nožni pogon. Prav tako so včasih izdelovali večje lonce in so zato uporabljali zelo veliko peč. Opisal je tudi marsikatero anekdoto o tovorjenju lončenih izdelkov na vozu s konjsko vprego. Po prikazu izdelave potičnika so se učenci poglobili v izdelavo glinenega izdelka s pomočjo vretena.

Tina Žličar

Najprej smo gledali predstavitev o lončarstvu. Nato je prišel steklar Mitja in nam povedal, da se steklo kuha na 1600 . Zanimivo se mi je zdelo, da rdečo barvo stekla dobi tako, da staljenemu steklu doda zlato v prahu. Učili smo se kvačkat in klekljat. Zala je naredila metrsko vrvico. Naredili smo še lutko iz ličja. (Inda Bregant, 4.b)

V četrtek, 5. 10. 2023, smo z učenci 4. a, b in 5. a, b raziskovali poklice in spretnosti, ki izumirajo. Prvo šolsko uro smo ob videoposnetku spoznavali poklic lončarstva. Kljub temu, da poklica niso spoznali v živo, so se vanj vživeli in po končanem ogledu imeli še mnogo vprašanj.

V naslednjih šolskih urah smo imeli obisk. Na prvi delavnici je bil g. Mitja Lukanc, ki nam je predstavil delo steklarja. V uvodnem delu so učenci ugotavljali kako sploh nastane steklo, kako ga obarvamo in kako so iz stekla ustvarjali v preteklosti. V nadaljevanju je predstavil njegovo delo v sodobnem času, ko je na voljo sodobna tehnologija in mehanizacija. Pokazal nam je tudi nekaj svojih izdelkov v digitalni obliki.

Na drugi in tretji delavnici sta bili gospa Metka Turnšek in gospa Elza Vasle, ki se ob prostem času ukvarjata z ročnimi deli – kvačkanjem in kleklanjem. S seboj sta prinesli veliko svojih izdelkov ter tudi nedokončane izdelke, da so lahko učenci poskusili nadaljevati že začeto delo. Zanimivo je bilo, da so se ročnih del lotili predvsem fantje.

Na zadnji delavnici so učenci sami izdelovali punčke iz ličkane koruze.

Kulturni dan smo zaključili z pozitivnimi vtisi in novim znanjem.

Barbara Cijan

Na kulturnem dnevu Redka in dragocena znanja spretnosti in poklici smo si v 6. b najprej ogledali film o lončarstvu. V nadaljevanju smo na delavnici spoznavali obrt pletarstvo, ki je bila nekoč zelo razširjena in je omogočala zelo različne izdelke iz različnih prožnih materialov. Pletli smo majhne košarice iz recikliranega papirja. Učenci so ugotovili , da je pri pletarstvu najpomembnejše, da se pletilni material pri vsaki novi vrsti izmenično prepleta. Čeprav je delo zahtevno in je potrebno veliko potrpežljivosti in natančnosti, je nastalo veliko dobrih izdelkov.

Jože Toplak

V četrtek, 5. 10. 2023, so na našo šolo prišle babice. V našem razredu, 7. a, smo vezli. Vsi smo se zabavali, bilo nam je zelo všeč, saj je vezenje zelo pomirjujoče. Celoten razred se gospe Mileni Dolinšek in gospe Hildi Žabkar zahvaljuje za to lepo in poučno izkušnjo. Če bi lahko, bi ta dan ponovili še velikokrat, saj je spoznavanje starih običajev prijetnejše ob babicah.

učenci 7. a in Polona Miklavc Žebovec

V 7.b so imeli gostjo Lili Kožel, ki je predstavila vezenje.

Vsem učencem je bilo vezenje všeč. Posamezniki so ugotovili, da lahko kdaj napraviš kaj narobe, da je vezenje kar dolgo trajalo, da jim je še kar šlo, da je bilo včasih kar težko, da je prišlo zelo lepo, da je najprej težko razumeti, potem pa kar nekako steklo. Morali so biti vztrajni. Naučili smo se nekaj novega in preživeli lep dan. Mnenja je zbrala učenka Julija Nedelko.

Mojca Zavasnik

V 8. a so imeli v gosteh šiviljo Branko Dolar, ki jim je predstavila svoj poklic. Potem pa so se preizkusili v šivanju s šivanko.

 Maja Laznik

Prvo uro smo se seznanili s kuharskimi pravili in receptom. Nato smo pričeli peko medenjakov. Naredili smo testo in ga dali počivati v hladilnik za eno uro. V tem času smo naredili škatlice za medenjake, v katerih smo jih ob koncu dne odnesli domov. Ko je bilo testo pripravljeno, smo ga razvaljali in s pomočjo modelčkov za piškote oblikovali medenjake, ki smo jih dali peči v pečico. Ko so bili pečeni, smo jih še okrasili. Po tem smo začeli z izdelavo rož iz »krep« papirja. Imeli smo kar nekaj težav, ampak nam je na pomoč priskočila gospa razredničarka. Pred kosilom smo se igrali tudi vislice na temo starih poklicev, nato pa po kosilu odšli domov.

Učenci 8. b razreda, Brigita Koželj

V 9. a razredu so imeli na obisku izdelovalki rož iz krep papirja Anico Orehovec in Matko Lapuh ter vezilji Božo Krivec in Andrejo Kapus.

  1. Všeč nam je bilo, ker smo se družili s starejšimi, pogovarjali in ob tem mirno ustvarjali (šivali in izdelovali rožice iz krep papirja).(Mitja, Max, Marcel, Jošt, Denis)
  2. Zdelo se mi je v redu. Predlagam več takšnih ur (Lučka)
  3. Gospe so bile zelo potrpežljive, prijazne. Imajo veliko izkušenj. Zabavno in pomirjujoče je bilo delati rokodelske izdelke (Eva)
  4. Gospe se zelo rade pogovarjajo. Bilo je umirjeno. (Petja)
  5. Všeč mi je bilo izdelovanje rož, ker sem spoznala nekaj novega in tudi šivanje, ker je bilo sproščujoče. (Merisa)

                        Marjeta Kapus

Accessibility
Skip to content