Redka in dragocena znanja, spretnosti in poklici
Letos smo se v okviru DEKD osredotočili na znanja, spretnosti in poklice, ki zamirajo in jih je treba negovati. Povabili smo naše sokrajane, ki so radi prenesli svoja znanja in spretnosti na mlajše rodove. Na obeh šolah smo gostili kar 23 gostov.
Bolj podrobno pa smo spoznali tudi poklic lončarja.
- c razred – PLETENJE KOŠAR
Vesel sem, da je bil moj dedi na obisku v našem razredu in vsem pokazal kako se pletejo košare. Nik

Vtisi:
Zapomnila sem si, ko je dal g. Franci na primež palčko in jo s posebnim nožem lupil. Zala
Ko smo gledali lupljenje vej. Lian
Ko je g. Franci pokazal kako se plete košare. Peter
Ko nam je pokazal kako se kaj dela. Ažbe
Da moraš po veje zelo visoko v hribe tudi do 1.500m. Hana
Všeč mi je bilo, ker smo lahko sami pletli košare. Ema
Prvo uro smo si pogledali film o lončarstvu. Tisa
Všeč mi je bilo, ker sem v filmčku videl naše učiteljice kako so se preizkusile v lončarstvu. Viktor
Všeč mi je bilo, da smo v razredu skuhali kostanj in ga z veseljem pojedli. Živa
Občudoval sem šivanje košaric. Tibor
Všeč so mi bile košare, ki jih je g. Franci prinesel na ogled. Jaka
G. Franci nam je pokazal, kako poreže oz. naredi končni izdelek. Jan
Zapomnil sem si, da je na posnetku pokazalo tudi jelenovo kožo. Alen
Zelo smo se razveselili podarjenih košaric od g. Francija. Med ustvarjanjem se nam je kuhal tudi kostanj, zato smo si ga na koncu z veseljem privoščili. Stanka, Manja in Patrik
*pomagala tudi Manja Majcen
*gost: Franci Pajnkiher
- b razred – ROŽE IZ KREP PAPIRJA
Letos pa smo se ob skupni evropski temi – nesnovna kulturna dediščina – posvetili spoznavanju redkih in dragocenih znanj, spretnosti in veščin v občini Tabor. V uvodu smo se z učenci pogovarjali, kateri poklici izginjajo in katera znanja izginjajo z njimi. Ugotavljali smo, da je vse manj čevljarjev, krojačev, kovačev, lončarjev… S pomočjo posnetka smo spoznavali poklic lončarja. Po malici sta se nam pridružili gospa Jožica Drobež in gospa Nika Golavšek, ki sta nam pokazali postopek izdelave rožic iz krep papirja in voskanje le-teh.
Učenci so se preizkusili še sami v izdelovanju rožic. Pri tem so morali izkazati nemalo vztrajnosti in ročnih spretnosti. Vsak je izdelal vsaj štiri rožice. V pomoč sta bili učencem tudi naši gostji. Zadovoljni smo zaključili delovni dan.
Marjeta Terbovšek
*pomagala tudi Manja Drnolšek
*gostji: Jožica Drobež in Nika Golavšek

- c razred – ZELIŠČARSTVO (OGNJIČEVO MAZILO, ZELIŠČNI ČAJ)
Pogovarjali smo se, kje so včasih dobili vse potrebno za življenje. Ugotovili smo, da ni bilo nakupovalnih centrov. Vse potrebno so izdelali rokodelci, obrtniki, mnogo stvari so znali izdelati ljudje sami. Imeli so spretnosti in znanja, ki se v današnjem času izgubljajo, a jih je vredno ohranjati.
Ogledali smo si film o lončarstvu. Naša tema pa je bila povezana s samozdravljenjem in ohranjanjem zdravja, saj včasih tudi zdravnik ni bil vedno na voljo. Izdelali smo mazilo iz domačih surovin (oljčno olje, čebelji vosek in ognjič). Pretipali smo sestavine, mečkali vosek, se po voščenih ploščah bosi sprehajali. Vonjali in tipali smo različna zelišča, ugibali rastline in pripravili čajno mešanico. Zakuhali smo čaj in ga z največjim užitkom tudi popili. Naša učilnica je dišala kot v sanjah. Učencem je bilo všeč predvsem, da so lahko mazilo odnesli domov. Za embalažo smo uporabili kinder jajčke.
Danes je bil kulturni dan. Najprej smo gnetli čebelji vosek, potem smo hodili po voščenih ploščah. Potem smo vohali različne vrste zelišč. Meni so najbolj dišale kamilice (Kristin), meta (Oliver, Anaja). Skuhali smo čaj. Potem pa je bilo mazilo že kuhano in smo ga natočili v kinder jajčke. (Nika H., Oliver, Anaja in Kristin iz 3. c razreda).
Imela sem se fantastično. Maša C.
Všeč mi je, ker smo naredili mazilo. Kristin
Všeč mi je bilo, ker smo delali kremo za ustnice. Gaja
Meni je bilo najbolj všeč, da smo delali mazilo. (Nika H., Oliver)
Meni pa je bilo najbolj všeč, da smo drobili in mešali zelišča in skuhali čaj. (Kristin)
*pomagala gospa Mojca Dobnik
- c razred – PLETENJE KOŠAR IZ LESKOVIH VEJIC
Všeč mi je bilo, ko smo gledali gospo Silvo, ki nam je kazala kako se izdeluje košare. Poskusili smo še sami. Na začetku smo mislili, da je enostavno, ko pa smo začeli delati nam je kaj spodletelo. Meni je šlo vse kot po maslu. Ko sem končala sva z gospodom Branetom poskušala različne ročaje.
Ajda Lednik 4.c
Danes mi je bilo najbolj všeč, ko smo pletli košare. Najprej smo olupili leskove palčke. Nato smo na krogec iz lesa , ki nam ga je naredil hišnik prilepili 9 palčk. Potem smo olupili še veliko palico za ročaj. Potem smo šli k učiteljici, da nam je pokazala, kako se plete košare. S tanko dolgo vrbovo vejico smo začeli plesti. Dolgo je trajalo, da smo spletli košare. Počakali smo, da so vsi spletli svojo košaro. Potem smo začeli pospravljati razred. Po končanem pospravljanju smo šli na kosilo.
Jerca Zupančič 4.c
Današnji dan mi je bil zelo všeč. Izdelovali smo košare iz leskovih in vrbovih vej. Zelo je bilo zabavno, ker mi zelo dobro grejo stvari, ki jih delamo z rokami. Najprej smo olupili leskove vejice. Potem smo nalimali leskove vejice na podlago. Ko smo imeli vsi nalimano smo začeli plesti. Ko smo spletli smo pospravili za sabo.
Eva Matko 4.c
*pomagal gospod Brane Šketa
- C razred – ŠIVANJE
Za KD so učenci s sabo prinesli šivanko, nit in gumbe. Začelo se je z ogledi posnetkov redkih poklicev – šiviljstvo, krojaštvo, lončarstvo, kiparstvo. Po malici pa so se učenci še sami preizkusili v šivanju. Pokazali smo, kako vdenemo nit v šivanko, kako se prišije gumb z dvema ali štirimi luknjami in kako skupaj zašijemo blago. Vsak učenec je izdelal svoj obesek.

V četrtek, 5. 10. 2023, smo imeli kulturni dan. Spoznali smo dva skoraj izumrla poklica v Sloveniji, in sicer lončarstvo in delo krojača ali šivilje. Ogledali smo si tudi krajša filmčka. Naučili smo se zašiti gumb in blago. Meni je šlo kar dobro od rok. Nastopil je težji del. Sešiti smo si morali svoj obesek za ključe. Jaz sem si sešil cofek z velikimi očmi. Nato smo ga še napolnili s peno, ki nam jo je dala učiteljica, zašili skupaj, kar še nismo, ter prišili, če smo hoteli, še obesek za ključe. Jaz sem bil s svojim izdelkom zelo zadovoljen. Dan mi je bil zelo všeč. Aljaž Basle
Šivali smo. Vsak je naredil kar je hotel. Najprej smo se naučili zašiti gumbe, potem pa še šivati. Všeč mi je bilo vse, razen ko sem se piknil z iglo. Izbrali smo si blago. Izdelali smo obesek. Ko smo ga zašili, smo blago obrnili okoli in napolnili s puhom. Jaz sem naredil pravokotnik z enim gumbom. Enej, 5. c
V četrtek, 5.10. 2023, smo imeli kulturni dan. Učenci 5. c – razreda POŠ Tabor smo šivali obeske. Z nami sta bili naša razredničarka gospa Simona Jan in Tina Jurčak. Začeli smo zjutraj in si ogledali dva filma o lončarstvu in o šivanju. Malico smo imeli ta dan prej. Po njej smo imeli krajši odmor in se vrnili nazaj k dejavnostim. Najprej smo ponovili šivanje gumbov na blago. Nekateri sošolci so se morali še naučiti. Nato smo si lahko izbrali vzorec odpadnega blaga in ga začeli šivati. Šivali smo tako, da smo prepognili blago na pol in narisali obliko obeska kot smo ga želeli in ga sešili. Ko smo sešili, smo morali pustiti malo blaga nezašitega. Izrezali smo zašiti del in ga obrnili, potem pa smo ga napolnili s plišem. Luknjo smo zašili in našili nanj še priključek za ključ. Moj obesek je izpadel zelo dobro. Na koncu smo si lahko domov vzeli blago in zašili še kak obesek. Počistili smo razred in šli na kosilo. Kulturni dan mi je bil zelo všeč in upam, da bomo lahko še kdaj skupaj šivali. Eva T., 5. c
V četrtek, 5. 10. 2023, smo imeli kulturni dan na temo Redka in dragocena znanja spretnosti in poklici.
Najprej smo si pogledali posnetek lončarstva in kovaštva. Potem pa nam je gospa Simona pokazala kako se šiva. Na začetku mi ni šlo preveč dobro, zato sem poklical sošolko in mi je takoj pomagala. Velikokrat sem se pičil z iglo ampak sem ugotovil, da če se pičiš to pomeni, da si prišel čez blago. Po končanem dogodku smo imeli malico.
Po malici pa smo začeli šivati zares brez poizkusnih šivanj. Jaz sem šival rdeč obesek za ključe, ki sem ga napolnil s peno in okrasil z rjavim gumbom. Z izdelkom sem bil zelo zadovoljen. Pridobil sem veliko novega znanja.
Imel sem lep kulturni dan, ki mi bo ostal v spominu. Maj J. K., 5. c
Gospa nam je pokazala, kako naj šivamo. Na koncu so nastali zelo lepi in različni obeski. Kulturni dan mi je bil zabaven in imela sem se dobro. Ema V., 5. c
Kulturni dan mi je bil zelo všeč. Najbolj sem se zabavala, ko sem polnila obesek s peno za v blazino. Maruša G., 5. c
Meni je bilo zelo všeč. Za ostale ne vem, a se mi zdi, da smo se vsi zelo veselili. Tristan, 5. c
*Pomaga je gospa Tina Jurčak.


- c razred – VEZENJE, IZDELOVANJE KOŠAR
V tednu otroka smo imeli učenci 6. c-razreda na POŠ Tabor med drugimi dejavnostmi tudi kulturni dan. V četrtek, 5. 10. 2023, smo sodelovali na celodnevnem kulturnem dnevu na temo Redka in dragocena znanja, spretnosti in poklici.
Dekleta smo se učila vezenja pri gospe Jožici Pečovnik in Martini Zupan Kuserbanj. Fantje pa smo imeli prikaz izdelovanja košar, ki nam ga je predstavil gospod Janko Bergant. Vsi učenci in učenke smo na koncu kulturnega dneva naredili izdelek, in sicer dekleta lepe prtičke z zanimivimi vzorčki, fantje pa pleteno košaro, ki nam bo prav prišla pri nabiranju gob, češenj ali pa jo bo učiteljica uporabila za sobotno pohajkovanje po tržnici.
6. c-razred
- c razred – OSNOVE KVAČKANJA IN VEZENJA
Učenci 7. razreda so na obisk povabili vezilje iz Društva Snežinke z Vranskega. Učili so se osnov vezenja. Zanimivo je bilo, da so bili za tipično žensko spretnost zelo zavzeti fantje.
Zjutraj smo si ogledali filmček, v katerem smo spoznali veliko stvari o lončarjenju. V filmčku mi je bilo zelo zanimivo to, da za oblikovanje posod uporabljajo jelenjo kožo in gobico za glajenje. Zanimivo mi je bilo tudi to, da za eno peko porabijo eno manjšo steno drv, kar je zelo veliko. Nato so se začele delavnice, na katerih smo kvačkali in vezli. Prišli sta tudi dve gospe iz društva Snežinke, ki sta nam pomagali pri kvačkanju in vezenju. Zelo mi je bilo všeč kvačkanje, ampak na začetku nisem znal. Gospa mi je pokazala kako in potem mi je bilo zelo všeč. Še večkrat bom kvačkal. Vezenja nisem poskusil, a tisti, ki so ga, jim je bilo zelo všeč. Nekatere izdelke, ki smo jih naredili, so dali na razstavo. Matija B., 7. c
Lahko si delal oboje ali samo eno stvar. Jaz sem si izbrala, da bom cel dan kvačkala, saj kvačkati že znam. S sabo sem tudi imela moj trenutni projekt – to je bela manjša kvačkana torbica. Vmes sem pomagala tudi drugim, saj so se prvič srečali s takšnim delom. Evelina K., 7. c
Jaz sem si izbrala vezenja prta. Začela sem delati metulja. Čez približno eno uro smo imeli odmor, malico. Potem smo se vrnili nazaj na delo. Čas je hitro tekel, joj, jaz pa še nisem končala. Gospe sta bili zelo prijazni, saj sta si vzeli čas za nas. Vedno sta pomagali in razložili. Na koncu smo vse izdelke zbrali, jih pogledali. Nekateri so šli na razstavo. Kulturni dan mi je bil zelo všeč. Zala Ž., 7. c
*gostji vezilji iz društva Snežinke z Vranskega (Jasna Lazar in Pepca Goričan)
- c razred – PEKA MEDENJAKOV
Današnji dan smo začeli z ogledom filma o lončarstvu, ki nam ga je pokazala gospa Manja Majcen. Nato smo imeli malico. Po malici smo dekleta pekla piškote (medenjake). Pomagala nam je gospa Vanja Šmid. Dan mi je bil zelo všeč. Hvala gospe Vanji, da nam je pomagala. Lidija Z.
Fantje 8. c razreda so z gospodom hišnikom Julijanom Juhartom in učiteljem športa Štefanom Cukom izdelovali metle iz vrbovih vej.
Izdelovali smo metle iz vrbovih in leskovih vej. Včasih so jih uporabljali za pometanje hleva in predpražnikov. Izdelali smo jih iz žice, vej in lesene palice. Delali smo jih tako, da smo vzeli 32 vej, 4 krat po 8, zvezali smo jih skupaj in jih namestili na palico. Dan mi je bil zelo všeč. Bor P.
Danes smo izdelovali metle. Za delo smo morali uporabiti veje, klešče in žico. S kleščami smo morali prepoloviti veje. Potem smo veje z žico zvezali in naredili šopek. Z vrtalnikom smo čez les naredili luknjo, da smo z večjo žico prepletli šopke vej in jih pritrdili na palico. Ožbej, L.
- b razred – izdelava plakatov
Devetošolci so izdelovali plakate, na katerih so predstavili poklic lončarja, mlinarja, svečarja in medičarja, sodarja, pletarja in kolarja.

Vtisi učencev:
Današnji dan se je začel s filmčkom o lončarstvu, v katerem je bilo predstavljeno delo z glino in nato še končni izdelek. Po ogledu smo imeli malico, po malici pa smo se razdelili v pare in začeli z izdelovanjem plakatov. Plakate smo delali dve uri in pol. Ko smo vsi končali, smo predstavili redke poklice, ki upadajo, nato pa je sledilo še obešanje plakatov v šolski jedilnici. Mija K.
Ko smo prišli v šolo, smo si najprej ogledali 17-minutni video o lončarstvu in kako je gospod izdelal lonec. Po tem smo dobili vsak svoj poklic, ki smo go predstavili sošolcem. Jaz in moj sošolec Maj sva predstavila medičarje in svečarje. Naučil sem veliko o delu svečarjev in medičarjev in njihovih pripomočkih. Pozanimala sva se tudi o lectovem srcu, ki so ga včasih podarjali kot znak ljubezni. Všeč mi je bilo, saj so bile teme kar zanimive. Imeli pa smo preveč časa in lahko bi končali prej. Jan L.
Dan se je začel s filmčkom o lončarju. Potem smo začeli z izdelovanjem plakatov. Delali smo jih do 11.40, potem pa smo poklice predstavili sošolcem. Veliko sem se naučila o sodarstvu in drugih poklicih. Plakate smo obesili v jedilnici šole. Nika K.
Danes je potekal kulturni dan. Najprej smo si ogledali filmček in se pogovorili o redkih poklicih. Nato smo v parih delali plakate. S sošolko Nely sva predstavili kolarstvo. Izvedela sem veliko novega, saj do danes sploh nisem vedela, da ti poklici obstajajo. Lara R. J.
Najprej smo si ogledali video o lončarstvu. Moja skupina je nato dobila poklic lončarja, ki smo ga morali predstaviti. Delali smo plakat. Med branjem našega gradiva smo izvedeli veliko zanimivih stvari o poklicu lončarja. Na plakat smo vključili tudi veliko slikovnega gradiva. Ostale skupine so nam predstavile poklic mlinarja, svečarja, sodarja, pletarja in kolarja. Dan mi je bil všeč. Zarja P. P.
Danes smo predstavljali redke poklice. Predstavil sem zanimivosti lončarstva. Izvedel sem, da število lončarjev upada. Naučil sem tudi, kako izdelati potičnik. Izvedel sem, da za izdelavo enega lesenega kolesa potrebujejo 240 ur. Izvedel sem tudi, da so najstarejše kolo našli na Ljubljanjskem barju in da se za pletenje košar uporablja mehek les. Vito B.
Na začetku smo si ogledali 17-minutni video o lončarstvu. V videu sem izvedel, kako se naredi potičnik. Danes sem s sošolcem naredil plakat o medičarstvu in svečarstvu. Ko sva s sošolcem delala plakat, sem izvedel, kaj počnejo medičarji in svečarji. Izvedel sem tudi, kako nastane sod. Danes mi je bil dan vredu, lahko pa bi bilo še bolje, če bi tudi sami kaj ustvarjali. Na koncu smo plakate obesili v jedilnico. Maj J.
Skoraj tri ure smo delali plakate o manj znanih poklicih. Jaz sem predstavil mlinarja. Naučil sem se, da obstaja več vrst mlinov in da pletarji pri svojem delu uporabljajo mehek les. Izvedel sem tudi, da se leseno kolo dela več dni. Meni je bil dan manj zanimiv kot ostalim. Anže R. Č.
Naučila sem se veliko novega o lončarstvu, o drugih poklicih pa malo manj. Pri vseh poklicih število upada. Za žganje loncev porabijo od tri do osem metrov drv. Lonec za potico se imenuje potičnik. Žge se pri 700 do 800 stopinjah. Lončarji žgejo v dveh postopkih. V prvem 12 ur, v drugem pa 18 ur. Dan mi je bil všeč. Lara M.
Danes smo izdelovali plakate. Jaz sem predstavil mlinarstvo. Naučil se nisem nič novega glede milnarstva. Pogovarjali smo se o poklicih, ki jih ni več ali pa so redki. Izvedel sem, da kolarstva skoraj ni več. Plakate smo delali skoraj tri ure. Zelo sem se zabaval. Ažbe D.
Dan se je začel s prihodom v šolo, imeli pa smo kulturni dan. Predstavili smo različne poklice. Razdelili smo se v pare in dobili poklic, ki smo ga morali predstaviti. S sošolko Laro sva dobili poklic kolarja. Izvedela sem, da so za eno leseno kolo porabili 240 ur dela. Drugi pari so nam predstavili lončarstvo, sodarstvo, svečarstvo … Bilo je zanimivo. Nely Z.
Zanimivo je bilo, ko smo bili v računalniški učilnici. Ko smo prišli v matično učilnico smo naredili plakate o poklicih. Ostali razredi so imeli bolj zanimive delavnice, mi pa smo prebirali besedilo o poklicih. Jaz sem predstavil pletarstvo. Uporabljali so mehek les. Naučil sem se, katera orodja uporabljajo sodarji in da za žganje gline porabijo osem metrov drv, glino pa žgejo več kot en dan. Anže Š.
V četrtek smo imeli kulturni dan. V 9. b smo izdelovali plakate o redkih poklicih. Dan se mi je zdel zelo zanimiv, izvedeli smo nekaj novega o redkih poklicih. Izvedel sem, da se košare med seboj zelo razlikujejo. Predvsem pa mi je bila zanimiva predstavitev o kolarstvu, saj sem izvedel, da za eno leseno kolo porabijo 200 ur. Ožbej M.